Właściwy dobór opon

 

Właściwy dobór opon Opony są podstawą nośności pojazdu. Zaliczają się one do najczęściej zużywających się części samochodu. Ponieważ mają wyłączny kontakt  z jezdnią, mają bezpośredni wpływ na właściwości jezdne i drogę hamowania pojazdu. Bardzo ważne jest zwracanie uwagi na właściwy stan opon i ich proces starzenia się. Powierzchnia każdej opony, znajdująca się w stałym kontakcie z podłożem odpowiada wielkość kartki pocztowej. Celem uzyskania optymalnej przyczepności do jezdni opracowano różne typy opon o specjalistycznych właściwościach.

1

1. Opony letnie - doskonałe na upały
W najcieplejszej porze roku oferujemy sprawdzone opony letnie. Przy temperaturze powyżej 7°C zaleca się wymianę na opony letnie. Czym wyższa temperatura, tym bardziej ujawniają się ich specjalistyczne cechy. Dzięki dostosowaniu mieszanki gumowej opony utrzymują stabilną formę na gorącej nawierzchni i nie stają się za miękkie. Ścieranie bieżnika i zużycie paliwa pozostaje niezmienne w stosunku do ogumienia zimowego.

2

2. Opony zimowe - mieszanki
Opony zimowe przy określonej niskiej temperaturze pozostają elastyczne i odporne na wzrost łamliwości. Dzięki specjalnej mieszance gumowej dostosowanej do zimnej pory roku ten rodzaj opon zapobiega utracie przyczepności. Zoptymalizowane rowki odprowadzają dostateczną ilość wody i przy tym wpływają na ochronę przed nieprzewidywalnym aquaplaningiem. Opony zimowe są oznakowane za pomocą tak zwanego "symbolu płatka śniegu" (oficjalny symbol opon zimowych - piktogram w formie góry, na którą spada płatek śniegu).

3

3. Opony całoroczne - na każdą pogodę
Opony całoroczne składają się z mieszanki gumowej, która zachowuje własności zarówno w zimnej jak i w ciepłej porze roku. Nie są one specjalistyczne dla żadnej sytuacji pogodowej i dlatego nadają się do regionów o małych wahaniach temperatury w różnych porach roku.

4

4. Opony z kolcami - doskonała przyczepność
Kolce są to małe sztabki metaliczne zintegrowane z oponą, wprowadzone pionowo w oponę i tak samo w powierzchnię jezdni, gdzie łapią śnieg lub asfalt. Dysponują dobrymi własnościami hamowania i trakcji, ze względu jednak na szkodliwe działanie na jezdnię są zakazane w niektórych krajach, również w Polsce.

5

5. SUV opony na drogi i bezdroża
W tym segmencie z reguły odróżnia się specjalne ogumienie między AT (All-Terrain - różne tereny), MT (Mud-Terrain - błoto) i ST (Street- terrain - drogi). Decydującym dla podziału jest przy tym stosunek udziału nieutwardzonych powierzchni do utwardzonych. Pierwsze są stosowane przy zmiennym stosunku między terenem a asfaltem. Ogumienie MT oferujemy raczej dla terenu i trudno przejezdnego terenu. Gumy oznaczone ST są przewidziane głównie do jazdy po drogach.

xrp

6. Opony RunFlat - odporne na przebicia
Opony Kumho oznakowane XRP (run-flat-tyre - opona odporna na przebicie) dzięki wzmocnionej ścianie bocznej dysponują możliwością jazdy awaryjnej w przypadku utraty powietrza. Tak więc na tym rodzaju opon można przebyć z prędkością ograniczoną do 80 km/godzinę określony odcinek, przykładowo do najbliższego warsztatu. Z uwagi na to, że utrata powietrza podczas jazdy jest ledwie zauważalna, przy oponach tego rodzaju zaleca się system kontroli ciśnienia w oponach, który informuje kierowcę na tablicy przyrządów o utracie ciśnienia.

7

7. Opony energooszczędne - zoptymalizowana efektywność zużycia paliwa i małe opory toczenia.
Opony oszczędzające energię powinny mieć wpływ na ochronę środowiska. W tym celu zoptymalizowane są opory toczenia, co zarówno zmniejsza zużycie paliwa, jak również zwiększa żywotność opon.